maandag 29 maart 2010

brainstorming voor de school van het dorp


Gesprek: Wat is de zinvolheid van al deze technieken in de school?

Het maken van een lift:
- Hoeveel personen moeten erin kunnen?Er zijn veel kinderen op school. Als die allemaal met de lift vervoerd moeten worden dan zal het lang duren.
- Kost veel geld!

Oplossing: Een kleine lift voor de rolstoelgebruikers en een roltrap
De schoolbel : Variabel volgens de les , speeltijd ….
Digitale juf:
- Hologram, robot, computergestuurd, juf in het bord
- Ieder heeft zijn eigen afstandsbediening
- Per mail
- Ieder een eigen robot
- Probleem: een computerprogramma kan niet antwoorden op jouw vragen want je kan maar een beperkt aantal vragen erin stoppen
- Oplossing: we blijven liever een gewone levende juf behouden. Het zou wel fijn zijn als de notities die op het bord staan ook op een eigen computer van de kinderen komen te staan.
Een verplaatsbare school mee met de zonnestand:
- Nadeel: Als de school gedraaid wordt omwille van schaduw zitten de andere kinderen in de zon. Eigenlijk merken we uit het gesprek dat dit geen echt voordeel biedt.
- Oplossing: geen verplaatsbare school

Snoezelruimte:
- = ontspanningsruimte: een sfeervolle ruimte
- lavalampen, waterbed, massagestoel,
- lampjes die van kleur veranderen: met leds zodat je kan kiezen welke kleur of waar de lampen zelf van kleur veranderen, sterrenhemel, rustige muziek, projectiescherm, …
- letlamp: gekleurde leds zitten erin die afwisselen van kleur
een led is een diode die licht geeft . Het is gemaakt van plastiek en er zit een dun metalen plaatje in. (mm groot) De let wordt opgevuld met gas Als de gas opwarmt geeft die een kleur. De kleur is afhankelijk van het soort gas en de combinatie van de metalen plaatjes.
Rood – geel – blauw
De vernieuwde lets werken met printplaatjes (een soort chip) zonder gas.
Tl lampen = buislampen bestaan ook in verschillende kleuren

Dak dat je kan openschuiven
- Je kan met een telescoop naar de sterren kijken. Probleem … ’s Nachts zijn we niet op school
- Als het warm wordt kan je het dak opendoen voor frisse lucht … maar …. Dan komt de warme lucht naar binnen . Beter goed isolatie. Nog een probleem … Sommige klassen willen het dak open, anderen niet. Ook insecten kunnen binnen komen.
- Oplossing: We hebben te veel nadelen …. We schrappen het dak dat we kunnen openschuiven
Met een dynamo energie opwekken
- Kinderen die straf krijgen moeten fietsen en de dynamo doen werken



Waterleidingen op het dak
- Voordeel: Je kan op een goedkope manier water opwarmen
Warmtepomp. De waterleidingen worden onder de grond gestoken. Je moet er veel geld insteken opdat het rendabel zou zijn.

Elektrische poort:
- Een poort die open en dicht gaat met elektriciteit verbruikt heel veel .
Als de poort toe is kan je er stroom opzetten zodat niemand binnen kan komen.
- Elektronisch oog op de hoogte van kleuters . Als een kleuter erdoor wil gaan wordt maar één straal verbroken dus dan weet de computer dat het een kleuter is en deze niet door mag laten. Als twee stralen verbroken worden dan is het een volwassene. De poort gaat dan vanzelf open.
- Een camera hangen zodat er een signaal om aan te geven dat er iemand binnenkomt. Zo is er meer controle.
- Oplossing: geen elektronische poort – geen elektronisch oog
Verlichting die aan -en uitgaan bij beweging
- Nut: op de wc’s , aan de deur van de hal om dieven weg te jagen
Het is milieubewuster als je met gloeilampen werkt. Tl - lampen kan je beter laten branden wan het verbruik bij het opstarten is duurder. Lets zijn wel milieuvriendelijk.
Als het licht genoeg is springen ze niet aan. Sommige sensoren werken op warmte.
- Oplossing: sensor op de WC.
Elektrische rolluiken
- oplossing: een folie die je op het raam moet plakken . De folie wordt donkerder wanneer het te
licht wordt. Dit is goedkoper. Je moet geen rolluiken meer open -of dichtdoen.
Een elektronische grasmaaier computergestuurd
- Een robot is na verloop van tijd goedkoper want je moet telkens iemand huren om het gras af te maaien. Het verbruikt elektriciteit. Een robot is duurder in aankoop maar uiteindelijk is het voordeliger.
Een sprekende klok die aftelt tot aan de vakantie
- In elke klas
- Het duurt langer voordat het vakantie is want je geraakt erop gefixeerd!
- Oplossing: één grote in de hal



Een mechanische hand die afval sorteert
- Een hand die je op de vingers tikt als je fout sorteert
- Een zuigende : “Papier hier!”
- We moeten dit onszelf aanleren. Dit is niets wat we moeten overlaten aan robots.
We moeten zelf weten hoe het sorteren moet. Wat als de robot kapot is.
Het kost ook heel veel geld.
- Een vuilbak die afval verbrandt zodat dit wordt gebruikt als energie. Dit is verboden want het geeft giftige stoffen af.
- Oplossing: Stimulerende afvalbakken: Als een kleuter het afval correct in de afvalbak stopt, zegt de bak: “Goed gedaan!”
Herstelbare banken:
- Niet al de kinderen zijn even groot! Dus aparte herstelbare banken.
- Ook dan moet de stoel veranderbaar zijn op een bepaalde hoogte.
- Onder de bank kan je nog een plaat uitschuiven zodat je meer plaats hebt om eraan te werken.
- Oplossing: verstelbare stoelen
Een transport band om de boekentassen op te zetten
- naast de roltrap
- elke bank heeft een code zodat je kan intikken welke boekentas je nodig hebt.
- Geen transportband: gewoon een boekentas op wieltjes
Opmerking: Waarom moet alles elektrisch???
Is het zo dat in de toekomst meer elektriciteit gebruikt wordt? Hopelijk wordt iedereen meer milieubewust!?
Er zijn veel ideeën gegeven, die ervoor zorgen dat we minder en minder moeten bewegen. Is dit de toekomst!? Willen we dat dit de toekomst wordt!?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten